Untuk menganalisis teks , terlebih dahulu kita mengetahui jenis teks tersebut untuk mengetahui bagian-bagiannya yang akan diaanalisis. berikut ini ada beberapa jenis-jenis teks dan pengertianya
1. Descriptive
Teks Descriptive adalah teks yang menggambarkan seseorang, benda atau tempat tertentu sehingga pembaca dapat membayangkan seolah-olah yang diceritakan itu benar-benar nyata.
Tujuan Komunikatif :
Memberikan informasi mengenai ciri-ciri seseorang, benda atau tempat tertentu.
Struktur Teks:
- Identification / Pengenalan: ciri-ciri seseorang, suatu benda atau tempat tertentu yang akan dideskripsikan.
- Description / Deskripsi: menggambarkan ciri-ciri seseorang, benda atau tempat tersebut, misalnya bentuk, ukuran, warna, asal, kegemaran dan ciri khusus lainnya.
Teks Narative adalah teks yang bercerita mengikuti alur waktu.
Tujuan Komunikatif : Menghibur pendengar atau pembaca dengan pengalaman nyata atau khayal. Ciri naratif adalah adanya unsur konflik (masalah) dan resolusi (penyelesaian masalah).
Struktur Teks:
- Pengenalan latar: tokoh, waktu, dan tempat.
- Pengembangan konflik.
- Penyelesaian konflik.
- Koda : perubahan yang terjadi pada tokoh atau pelajaran yang dapat dipetik dari cerita.
Teks Prosedure adalah teks yang menjelaskan dengan jelas cara membuat atau melakukan sesuatu.
Tujuan komunikatif :
Memberi petunjuk cara melakukan sesuatu melalui serangkaian tindakan atau langkah.
Struktur Teks : Goal/Aim/Tujuan – Materials/Tools/Bahan/Alat – Steps/Methods/Langkah
4. Recount
Teks Recount adalah teks yang menceritakan kembali kejadian yang telah terjadi berurutan dengan menggunakan keterangan waktu yang jelas pada masa lampau.
Tujuan komunikatif:
Melaporkan peristiwa, kejadian atau kegiatan dengan tujuan memberitakan atau menghibur.
Struktur teks :
- Orientation : Pendahuluan yaitu memberikan informasi orang atau benda yang melakukan atau yang terlibat di dalamnya, serta waktu, tempat, situasi, dan lain-lain.
- Event 1, Even 2… : Rangkaian peristiwa yang terjadi, yang biasanya disampaikan secara urut.
- Re-orientation : Kesimpulan dari rangkaian peristiwa yang terjadi. Reorientation tidak selalu ada pada teks recount.
Teks Report memiliki kemiripan dengan teks deskriptif, teks report memberikan gambaran umum tentang sesuatu tidak mendetail seperti pada teks Deskriptif.
Tujuan Komunikatif: Menyampaikan informasi tentang sesuatu, apa adanya, sebagai hasil pengamatan sistematis atau analisis.
Stuktur Teks :
- General Classification : (klasifikasi umum, yaitu menggolongkan atau menentukan secara umum termasuk kepada golongan mana.
- Description : yaitu uraian deskripsi atau gambarannya bagia-bagian yang umum ada padanya, derajatnya, dam sifat-sifatnya. Biasanya berupa uraian umum.
GENRE
|
SOCIAL FUNCTION
|
GENERIC STRUCTURE
|
LANGUAGE FEATURES
|
RECOUNT
|
A recount is a piece of text that retells
past events, usually in the order in which they happened.
Teks Recount adalah teks yang
berisi tentang pengalaman – pengalaman atau kejadian yang terjadi di masa
lampau.
Such as:
· Personal recounts,
eg. Diary, personal letters, etc
· Factual retellings,
eg. science experiment or news, police report, incidents reports.
· Imaginative
recounts
|
·
Orientation: provides the setting and introduces participants.
§ Events: tell what happened,
in what sequence.
§ Re-orientation (A personal
comment): optional-closure of events.
|
§ Focus on specific
participants.
§ Use of material processes.
§ Circumstance of
time and place
§ Use of past tense,
i.e. simple past
§ Focus on temporal
sequence.
§ Frequent use is
made of words which link events in time, such as next, later, when, then,
after, before, first, at the same time, etc.
|
REPORT
|
A
report is used to present information about something. Reports generally
describe an entire class of things, whether natural or made and also social
phenomena in our environment.
Teks
Report adalah teks yang isinya mendeskripsikan sesuatu
(binatang/barang/tempat umum,dll) secara umum.
Such as:
Brochures, government and business
report.
|
·
General classification: tells what the
phenomenon under discussion is.
·
Description tells what the phenomenon
under discussion is like in terms of (1) parts, (2) qualities, (3)
habits or behaviors, if living; uses, if non-natural.
|
§ Focus on generic
participants.
§ Use of Relational
Processes to state what is and that which it is.
§ Use of simple
present tense (unless extinct)
§ No temporal
sequence
|
NEW ITEM
|
It is to inform the readers, listeners or
viewers about events of the day which are considered newsworthy or important.
|
· Newsworthy
Event(s): recounts the event in summary form.
· Background
Events: elaborate what happened, to whom, in what circumstances.
· Sources:
comments by participants in, witnesses to and authorities expert on the
event.
|
· Short,
telegraphic information about story captured in headline.
· Use
of Material Processes to retell the event.
· Use
of projecting Verbal Processes in Sources stage.
· Focus
on Circumstances (e.g. mostly within Qualifiers).
|
DISCUSSION
|
To present (at least) two points of view about
an issue.
Teks Diskusi adalah teks yang menyajikan
lebih dari satu point/ sudut pandang tentang suatu persoalan
Such as:
Pappers,
essays and thesis.
|
· Issue:
~
Statement
~
Preview
· Arguments for and against or Statement of
differing points of view.
~
Point
~
Ellaboration
· Conclusion or Recommendation.
|
·
Focus on generic human and
generic non-human Participants.
·
Use of:
~
Material
Processes e.g. has produced, have
developed, to feed.
~
Relational
Processes, e.g., is, could have,
cause, are.
~
-Mental Processes,
e.g., feel.
·
Use of Comparative: contrastive and Consequential conjunctions.
·
Reasoning expressed as verbs and nouns (abstraction).
|
ANECDOTE
|
It is to share with others an account of an
unusual or amusing incident.
Such as:
Humour stories
|
· Abstract:
signals the retelling of an unusual incident.
· Orientation:
sets the scene
· Crisis:
provides details of the unusual incident.
· Reaction:
reaction to crises
· Coda:
optional -
reflection on or evaluation
of the incident.
|
· Use of
exclamations, rhetorical questions and intensifiers (really, very, quite,
etc.) to point up the significance of the events.
· Use of material
processes to tell what happened.
· Use of temporal
conjunctions.
|
NARRATIVE
|
Narrative
is the telling of the story by using spoken or written language. It is
usually not real, fiction.
Teks Narratif adalah teks yang isinya
tentang cerita (fiksi/non fiksi/dongeng/ cerita rakyat, dll) dan dalam alur
plotnya selalu disertai dengan puncak masalah/ klimaks (complication)
kemudian diikuti dengan penyelesaian masalah (Resolution).
Eg fairytales, legends, plays, science fiction, myths, novel, cartoons,
adventure/ short stories. |
·
Orientation: sets the scene and introduces the
participants (who / what, where and when).
·
Evaluation: a stepping back to evaluate the plight.
·
Complication: a crisis arises.
·
Resolution : the
crisis is resolved, for better or for worse.
·
Re-orientation: optional.
|
Focus on specific and usually
individualized Participants.
Use of Material, Mental and Relational
Processes.
Use of past tense
Use of temporal conjunctions and temporal
circumstances
|
PROCEDURE
|
The social function of procedure text is
to describe
how something is accomplished through a sequence of actions or steps.
Teks
Prosedure adalah teks yang isinya mengenai langkah – langkah /step bagaimana
membuat / melakukan sesuatu.
Eg. Recipes / cookbooks, craft
instructions, game rules, science experiments/report. |
§ Goal or aim.
§ Materials (not
required for all procedural texts)
§ Steps 1-n (i.e.
Goal followed by a series of steps oriented to achieving the Goal)
|
·
Focus on generalized human agents.
·
Use of simple present, often imperative.
·
Use mainly of temporal conjunctions (or numbering to
indicate sequence).
·
Use mainly of Material Processes.
|
Bagaimana cara menganalisisnya?
ReplyDelete